fredag 21. august 2009

Rødt?! Mener du virkelig det?!


Så har det skjedd. Etter 16 år med fotball har jeg pådratt meg min aller første utvisning. Mitt aller første røde kort!

For det første så vil jeg beklage til mine lagkamerater i Ski, men jeg klarer bare ikke holde kjeft når dommere gjør så opplagte feil som det han i dagens kamp gjorde. Dumt og urutinert, men når vi blir behandlet feil og urettferdig så sier jeg ifra.

Dette blir kanskje rotete og kjedelig, men omtrent slik gikk det for seg på Ski kunstgress torsdag kveld:

1. omg:

"Hvorfor er det frispark, når du ikke blåste for en identisk situasjon i stad?"

...intet svar.

Jeg gjentar: "Hvorfor er det frispark, når du ikke blåste for en identisk situasjon i stad?"

- Kom hit.. Snu deg! Hvilket nummer har du?

"22 - mener du virkelig at du skal gi meg gult for å spørre et spørsmål?"

- Hvor lenge har du spilt fotball egentlig? Det var jo frispark..

"Hvor lenge har du dømt egentlig?"

- Lengre enn du har spilt fotball, er svaret fra dommeren som ser ut som han akkurat har fylt 20 år..

Hvor arrogangt går det an å bli? Klarer ikke dommere i lavere divisjoner i Norge å kommunisere? Kan de ikke svare på spørsmål om hvorfor de har blåst et frispark? Vet de i det hele tatt hva de har blåst for? Vet de hvilken idrett de dømmer? Har de et enormt markeringsbehov eller er de bare utrolig maktsyke?

Så i andre omgang. Haslum får straffe, men vår keeper redder. Returen havner i beina på en av dems spillere på 10 meter, som fyrer igjen, men nok en gang redder keeperen og returen går til han som står på tre meters hold og har stått der i 5 min - i en SOLEKLAR offsideposisjon! Riktignok redder keeperen vår igjen!! men jeg blir forbanna på dommeren og spør igjen:

"Hvorfor blåser du ikke offside?!"
..intet svar.
"Hvorfor blåser du ikke offside..?"
..intet svar - bare et dumt blikk..

Det blir innkast og jeg spør igjen:
"Hvorfor blåser du ikke for offside? Vi har da ingen fordel av å ha innkast ved eget cornerflagg."

- Kom hit! Hvilket nummer?

"Samme som i stad - 22....?"

Gult. Rødt....what the fuck??!!

Der Wayne Roonet kan skrike "Fuck off" i trynet på dommeren 100 ganger i løpet av en kamp og Martin Andresen kan ha munndiaré i samfulle 90 minutter, blir jeg vist av banen for å spørre to spørsmål. Hvor forbanna arrogant går det an å bli?! Går det ikke an å ha en fnugg av fotballforståelse når man skal dømme fotball?

Det er på sånne dager at man egentlig får lyst til å legge skoene på hylla, men nå har det i stedet gått en faen i meg. Jeg skal tilbake på banen og spille skjorta av de resterende motstanderne våre for å gjøre opp overfor mine lagkamerater. Og jeg skal ta dommerkurs og bli dommer, for å bevise at det ikke kan være vanskelig å dømme ritkig i minst 3 av 10 situasjoner!

2 kommentarer:

  1. Du vet jo at alle dommere er tidligere mobbeofre som blir dommere for å hevne seg og føle seg superior for første gang i livet. Og linjedommere må nesten være de som ble mobba av mobbeofrene, for makan til inkompetent gruppe med TAPERE har jeg aldri vært borti!

    SvarSlett