mandag 31. august 2009

94,6 km med gjørmebad

De sier at et bilde sier mer enn tusen ord. Vel. Her er beviset!

Flere bilder kan dere se her, her og her.
Stekningen nede i Djuposet var forvandlet til et 2000 meter langt gjørmebad og resulterte i at vi måtte leie syklene gjennom 20-30 cm dyp flytende jord. Hvis noen fremdeles lurer på hvorfor jeg ikke dro frem mobilen og sendte oppdateringer underveis, så kan jeg informere om at jeg fremdeles finner grus og gjørme rundt om på kroppen...
Mitt første møte med Birkebeinerrittet ble med andre ord mer opplevelsesrikt enn forventet. Heldigvis er jeg langt fra skremt og skal gjøre alt for å stille på startstreken igjen 28. august 2010!

Årets tid; 4:40.09 er jeg godt fornøyd med under de rådene forholdene. Jeg hadde sett for meg at jeg var kapabel til å tråkke inn på rundt 4:30, og når arrangørene sier at de fleste brukte 20-30 minutter lengre enn vanlig, så var ikke det så galt tippet. Når det forøvrig gjelder tippekonkurransen, så betyr tiden at godeste Martin Grevstad vant den med sitt tips på 4:41.00. Flere andre var også veldig i nærheten - bare sjekk her.

At det går an
Vått, kaldt og gjørmete er vel som de fleste nå har fått med seg stikkordene for årets Birken. Det var også garderobene etter rittet et bevis på.

- Det verste jeg har sett i hele mitt liv, sa rittleder Tone Lien til VG nett.
Det kan godt forstås når man ser bildene fra garderobene i Kristins Hall - bare ta en titt her.

Og jeg er enig med Lien. Hvor er det blitt av folkeskikken?! Det er litt pinlig å se at så mange ikke gidder å ta med seg søpla si, og flere glemmer igjen både det ene og det andre. Hvor vanskelig kan det være?! Jeg føler med de stakkars frivillige som måtte ta "oppvasken".

At det blir gjørmete i garderobene er jo ikke til å unngå - det skjønner de fleste. Og jeg forstår også at folk gjerne vil vaske skoene sine. Men gjør det nå for guds skyld ute med hageslangen, ikke inne i dusjen, slik det var mange eksempler på lørdag..
Det får være nok moralpreken for i dag.

Smaken av grus
Jeg kan ikke huske sist jeg spiste så mye jord og grus i løpet av en dag, men det må ha vært tilbake den gang jeg satt i sandkassa i parken...
- Jeg har aldri syklet i så mye gjørme, sa Follo SKs elitesyklist Rune André Wiig til meg etter at han kom i mål. Saken kan dere lese på oblad.no.

Lørdag sto møkkaspruten fra forhjulet og rett i ansiktet gjennom store deler av løypa. Det var med andre klinisk umulig å se noen verdens ting verken med eller uten briller i enkelte nedoverbakker. Heldigvis så det ut til at de fleste tok det litt penere enn vanlig, slik at man unngikk stygge velt. Jeg så faktisk ikke et eneste fall.

Nei, det er forresten løgn. Jeg så en middelaldrene mann som veltet. På flata! Han var sliten han! Også var jeg forresten i bakken en gang selv, etter å ha syklet på bakhjulet til en kar som sto midt veien, mens jeg forsøte å feste brillene i trøyehalsen.
For ikke å gjøre dette alt for langt, så må jeg bare få takke Berntsen for den meget gode innsatsen han gjorde med sykkelen kvelden før rittstart. Kjedet låste seg et par ganger på grunn av mye gjørme, men jeg så mange som hadde laaaangt større problemer enn meg. Som smurt!

Berntsen klarte for øvrig merket på tiden 4:04.50 - sterkt!

4 kommentarer:

  1. Forholdene i garderobene er overdrevet. Bildet i VG ser kanskje ille ut. Men så må vi huske på at 500 møkkete syklister sannsynligvis har vært innom den avbildede garderoben. Som dertil sikkert var blandt de som så mest ille ut.

    Gulvet er møkkete, rett og slett fordi alle hadde jord og søle på seg (over hele seg)..! Da faller det nødvendigvis jord på gulvet når man går inn i garderoben, og kler av seg.

    OK, søppel bør folk ta med seg. På bildet ser det ut til at 20-30 har lagt igjen en plastpose eller et bananskall. Men altså: Dette er 20-30 av 500... Mindre enn 5% la altså igjen en plastpose. Det er sikkert 5% for mye. Men 95% tok med seg søppelet sitt.

    Vasken på toalettet har gått tett. Ja.. Hva så? Er det et tegn på at man ikke har "folkeskikk"?

    Den gikk tett pga gjørme. Forøvrig ser faktisk toalettet helt greit ut, i forhold til at 3-400 mennesker sannsynligvis har vært innom (med sølete klær/kropp).

    Jeg dusjet selv i en av disse garderobene, og folk oppførte seg eksemplarisk. Det var selvsagt altfor mange mennesker: Folk brukte gang og garderobe. Man sto i kø og ventet. Og vasket seg som best man kunne.

    Nei, dette var et resultat av forholdene. Ikke av "mangel på folkeskikk".

    SvarSlett
  2. Nå syklet ikke jeg i år da jeg ikke fikk plass. Jeg synes arrangøren som driver en millionbedrift kan skaffe litt bedre renhold i garderobene når de vet at det skal 15000 møkkete syklister gjennom dem..

    SvarSlett
  3. Legg også merke til veggene og benkene. Ser ikke ut som om noen gikk berserk der inne. Når en vet at 18.000.- syklet over på fredag og lørdag, og hvis hver av disse hadde med seg 50g jord, så blir det faktiskt nesten 1 tonn!

    Nei, tror folk som ikke var der blir lurt av det skitne gulvet på bildet. (hvordan så det ut på Quart festival området f.eks?)

    SvarSlett